Vstupné zariadenia

Medzi vstupné zariadenia patria už ako som spomenul v úvode napr. klávesnica, myš, scanner, externá pamäť typu ROM (napr. CD-ROM, DVD), ale aj kamera, mikrofón, video, televízor atď.

                       Klávesnica

Umožňuje spojenie medzi človekom a počítačom, jej časti sú klávesové pole, kódovacie obvody a riadiace obvody výstupu. Dnešná klávesnica komunikuje so systémom prostredníctvom špeciálného 8-bitového kódu. (pre zaújmavosť : minimálna doba stlačenia klávesy je 15 ms)

 

Klávesové pole môžeme rozdeliť podľa usporiadania na QWERTY, QWERZ, ABCD a mnoho iných. (medzi iné zaraďujeme napr. klávesnice vo filmových štúdiach, ktoré sú upravené podľa potrieb softwaru, alebo klávesnice na vreckových počítačoch, kde sa môže stať, že jedno fyzické tlačídlo obsahuje viacero písmen)

Klávesy existujú bezkontaktové a kontaktové.

Myš

Pomocou myši sa človek taktiež spája s počítačom. Pomocou polohy myši na podložke určuje polohu virtuálneho kurzora v počítači. Poloha sa môže snímať viacerými spôsobmi. Najviac používané myši sú mechanické s guľôčkou. Vo vnútri má tato myš guľôčku, ktorá sa pri každom pohybe myšou pootočí. Ďalej sú tam dva snímacie valčeky otočené oproti sebe o 90 stupňov, na ktorých sú upevnené dierkované krúžky. Pred každým krúžkom sú umiestnené dve svietiace diódy a za ním dva fototranzistory, ktoré snímajú svetlo z diód tak, že nikdy nemôže nastať sitúacia kde oba fototranzistory by súčasne zosnímali svetlo. Ak sa krúžok pootočí, potom jeden z tranzistorov zachytí  svetlo a druhý bude zatemnený. Pri otáčaní sa sníma počet zmien na fototranzistoroch za čas a taktiež sa určuje smer. Keďže sú krúžky dva, potom sú aj dva smerové vektory (horizontálny a vertikálny) s ktorých počítač ľahko dostane výsledný smerový vektor pohybu. Tak ako pri všetkých perifériách existuje aj pri myšiach množstvo štandartov (Genius, Microsoft, Apple, PS/2...). Zväčša sa tieto myši pripájajú na sériový port počítača.

Iným druhom myši sú optické myši, kde nie je myš, ani valček, ale špeciálna rastrovaná zrkadlová podložka a myš, na ktorej spodku sú diódy a fototranzistory.

Joystick

Joysticky rozdeľujeme na analógové a digitálne.

           Analógové joysticky dokážu snímať viacero pozícií na rozdiel od digitálneho, ktorý pozná iba štyri. Analógový pracuje na princípe potenciomentrov. Jednoduchšie povedané, každé posunutie joystickom znamená zmenu hodnoty signálu. Takto sa dá s veľkou presnosťou simulovať napr. lietadlo. Digitálny pozná na každý smer iba dve hodnoty.

 

 

Scanner

Slúži na snímanie predlôh z okolia. Zväčša sú to  2D scannery, ktoré sa využívajú na prenos z podoby papierovej do podoby elektronickej. Líšia sa farebnosťou, rozlíšením, ktorého hodnotu tak ako pri tlačiarňach určuje počet DPI (dots per inch – počet bodov na palec), ďalej sa líšia pripojením k počítaču (cez štandartné radiče SCSI , LPT , COM , alebo cez vlastný radič) a taktiež počtom skenovaní potrebných na načítanie dokumentu. Staršie scannere potrebovali perjsť dokument až 4 krát, aby získali údaje o farebnosti. Mali v sebe zabudované 3 farebné filtre, alebo 4 farebné výbojky, ktoré osvedcovali materiál. Súčtom výsledných hodnôt sa získala farebná informácia

CD-ROM a DVD-ROM

Jedná sa o externú pamäť v podobe plastovej platne, na ktorej je nanesená reflexná vrstva, do ktorej boli pred čítaním vylisované, alebo vypálené pity, (pity – odbornejšie povedané dierky). Táto tzv. kompaktná doska sa potom číta v mechanike CD-ROM resp. DVD-ROM, kde sa laserovým lúčom zisťuje prítomnosť jednotlivých pitov, ktoré úrčujú binárnu informáciu. Na 1 CD-ROM klasickej 12cm veľkosti sa vojde približne 680Mb dát a na 1 DVD-ROM asi 4Gb dát.